Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

20 March 2010

Lama Tak Membelanye...!!!



Menggerunkan...!!! Takdelah bagi mereka yang dah biasa.... Kecik jer tu... Ikan makan lumut atau di kenali dari salah satu  spesis ikan Catfish... Kalau aku panggil ikan bandaraya jer.... Hehehehe..... Dah lama aku tak membela ikan peliharaan.... kononnye nak cari benda lain akhir2nye pergi beli peralatan akuarium ikan pulak di Pet World, Ikano Power Centre....




Sebenarnye akuarium memang aku dah ada cuma dah lama kosong.... Dan rumput2 yang ada dalam akuarium tu pun barang lama... aku dah cuci dulu dan simpan baik2.... So, tak banyaklah sangat barang yang aku kena beli....




Sekarang ni dah ada pulak filter yang gantung dan tak perlukan bubble dalam akurium macam dulu2.... Ianya macam air terjun yang turun dari bukit jer.... Dipanggil Hang-On Filter..... Tapi bila dikira2 banyak juga barang lain yang aku kena beli.... Malam tu aku beli : Hang-On Filter, pokok2 tipu - 2 batang, sponge untuk filter, air anti klorin sebotol,  makanan ikan dan pasir berwarna hitan untuk tabur bawah dasar akuarium.... Habis juga RM160.00 tu pun ada diskaun 10% sebab ada member card... so, tolak lagi RM16.00....


Time ni, akuarium masih kosong dan stanby untuk dimasukkan barang2 lain.... sebelum aku pergi beli sebenarnye.... Semangat nak bela ikanlah kononnye.... Dulu aku bela ikan sword fish, punyalah banyak... last2 mati tersedut oleh pam udara, kuat sangat.... hampeh betul, sejak tu lah aku berhenti membela ikan... Akuarium tu aku buat bela hamster jer.... Beranak2 terlampau banyaklah pulak... Sedekah kat orang jer.... 


Semua barangan tadi telah dimasukkan dan air pun dan penuh.... Anti-Klorin pun dah dimasukkan.... Filter pun dah pasang, kena tunggu dalam 3 jam baru boleh masukkan ikan.... kalau tak nanti ikan akan pening2 lalat atau mati.... Kalau mati aku buat ikan bilis jer nanti....


Lepas 3 jam menunggu, air pundah jernih dan segala mendapan telah disedut keluar, barulah ikan2 tadi yang transit sekejap di dalam toilet aku dimasukkan.... Wah punya happy ikan2 tu berenang.... Sebenarnye aku yang terlebih happy.... Teruja sebab dah lama tak bela ikan.... 


Yang ni adik aku takde kerja, ada ker burger ditayangnye kat ikan.... Yang ikan tu pulak macam tahu jer yang ditunjukkan tu makanan.... Mati ikan aku jagalah engko.... Engko pulak yang berenang jadi ikan tu...


Kalau korang nak tahu, ikan2 tu tak tentu arah sebenarnye, sebab filter yang aku beli tu mengeluarkan bunyi yang bising.... Kata promoter kedai ikan tadi, mula2 jer bunyi macam tu, lepas tu akan senyap.... Wife aku kata barang tu sebenarnye dah rosak, diaorang bagi kat kita.... Sebab masa kat kaunter, barang tu dah ada bukan jari jenama yang kitaorang mula2 ambik.... Kurang asam betul..... Jenuh malam tu aku tengok2kan filter tersebut, manalah tahu boleh senyap... Jangan kata ikan yang tak tahan bunyinye, aku pun sama.... Pukul 3.00 pagi aku tutup plug, lantaklah nak mati ker hidup ker ikan tu aku tak peduli.... Marah punya pasal....


Inilah ikan bandaraya yang akan sentiasa membersihkan apa yang ada di bawah mulutnye.... Sangat2 berguna ikan ini... Aku beli 2 ekor malam tu.... Mungkin tambah lagi kot....




Esoknye aku ke Pet World tu semula untuk memberitahu keadaan filter aku tu.... Jumpa promoter lain, yang semalam tu masuk kerja waktu lain.... Ok... tak kisahlah... aku pun suruh mereka test kat akuarium mereka terus.... Memang sah filter tu rosak.... Nasib baik aku tak beli yang lain.... Resit pembelian masih ada, so senang sikit mereka nak punch balik barangan baru.... Sebelum balik tu aku suruh depa test dulu filter tu, nanti sampai rumah benda yang sama pulak terjadi.... Test punya test, barulah aku puas hati... senyap betul, tak seperti semalam.... Malam tu lepas semuanye dah ok, akuarium aku tu aku bawa masuk dalam bilik komputer.... Punyalah berat.... Sakit pinggang aku dibuatnye...





Aku masukkan dalam bilik study a.k.a workstation aku tu kerana aku nak merasai suasana seperti berada di kawasan sungai.... Bunyi air yang mengalir dari filter tu sebiji macam berada di kawasan sungai... Tapi taklah bising macam sungai.... bunyi aliran air jer, terasa sejuk... Tenang rasanye bila buat kerja dan memblog.... Setelah hampir 4 tahun tak membela ikan akhirnye hajat aku tercapai.... Tapi aku ada satu projek iaitu bela ikan laut pulak... Alaaaa ikan Nemo tu, aku ada cable baik dalam hal ni, lebih murah dari yang dijual dikedai2 lain... Set lengkap lagi.... Nantilah aku usahakan, sebab sekarang takde masa nak ke sanalah....

2 comments:

Hazzy Ishak said...

pokok tipu2
haha

cantik la

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Hazzy Ishak...

Iyer pokok plastik... kira tipulah tu...
Alamak esok tak dapat ke Melaka sebab
ada hal lainlah.... Kirimkan salam saya
pada Cik Eazy kita yer, hadiah terpaksalah
diposkan minggu depan untuk dia.... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...