Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

16 March 2010

Duit Banyak Pun Kalau Tak Berkat Pun Tak Ada Gunanye....!!!!

Apa ada dengan duit sebenarnye.... Zaman sekarang ni manusia giler2 mengejar kemewahan dan wang ringgit... Tak kira samada dengan usaha sendiri atau dengan mengambil keuntungan dari orang lain.... Lagi2 kalau duit datangnye dari kegiatan kurang sihat.... Aduhhh seramnye aku...
Pelbagai sumber kewangan boleh kita perolehi sekarang ni, tapi kalau takde usaha dan kesungguhan pun, wang tu bukannye datang bergolek kat kaki kita.... Bagi aku sumber kewangan aku datangnye :
1. Dari kerja yang aku ada sekarang ni, Penolong Pegawai Perancang Bandar (swasta)...
2. Selain itu dengan kerja2 part time aku iaitu dari projek melukis pelan perancangan
bandar (selalu dapat), pelan dengan Majlis Berkuasa Tempatan di Malaysia(jarang2
dapat, setahun sekali @ dua)...
3. Juga dari kerja2 part time aku sebagai photographer (selalu juga dapat)...
4. Dan selain itu juga aku dapat juga sumber kewangan dari business wife aku,
business tudung muslimah melalui blog [http://penguinzigloo.blogspot.com]...
(agak maju juga sejak setahun ni, sebab pakai kaki2 di merata negeri terutamanye
Perak, Selangor dan Kuala Lumpur)...
Macam tulah rezeki aku dimuka bumi ni.... Sementara Allah memberikan kita rezeki sebenarnye.... Janji ada usaha.... Rezeki yang diberikan ini adalah untuk menyara kehidupan keluarga dan juga menjaga kebajikan ibubapa aku sebenarnye.... Tapi tanpa restu dan keizinan mereka wang kita perolehi ini sukar untuk mendapatkan keberkatan.... Duit itu akan berlalu begitu sahaja tanpa kita perolehi sesuatu pun... Habis macam tu jer.... Bendanye kita tak nampak.... Doa dari kedua ibubapa kita itu penting dalam menjalani kehidupan kita.... Aku sering terfikir dalam kotak pemikiran aku, adakah usaha aku ni cukup untuk memberikan kebajikan kepada kedua ibubapa..?? Adakah mereka puas dengan apa yang aku telah berikan sekarang ni.... Atau masih belum setimpal dengan apa yang mereka korbankan kepada kita, dari sebesar ibu jari sehinggalah sekarang.... Adakah aku telah mengabaikan mereka...??? Aduiii berdegup jantung aku ketika ini.... Aku rasakan banyak kekurangan lagi aku dalam menguruskan mereka sebenarnye.... Lagi2 setelah mereka berada di kampung.... Apa2 pun aku telah berusaha untuk menjaga mereka sepanjang hidup aku ini, cuma aku akan tambahkan lagi usaha untuk memberikan kebajikan kepada mereka, selagi mereka masih ada....
Dalam masa yang sama, aku perlu juga ruang untuk diri aku mengatur langkah dan menjaga kesihatan aku.... Pada diri aku sendiri, sebenarnye aku telah abaikan banyak perkara.... ini sebab aku ini lebih mementingkan keluarga dari diri aku, banyak benda yang aku lupa lakukan.... Aku lupakan akan kesihatan aku, dan aku pentingkan orang lain dari diri aku sendiri... Itulah hakikatnye kehidupan aku sekarang ni.... Sebenarnye aku rindu dengan ibu dan bapa aku sekarang ni....

6 comments:

Lia Hasty said...

kalau kite cr rezeki yang halal.
dapat duit pun rasa berkat.
hidup pun terjamin.
duit x halal hidup punx berkat kan.

kalau rezeki halal kite cr,
dpt skit pun kite bersyukur.
rezeki tuhan kan.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Clara Emily Cancer...

Betul tu... Walau pun sikit kita rasakan
kepuasannye.... Saya pentingkan yang
halal jer... Dengan usaha kita sendiri....

Lagi2 kalau kita dapat gunakan atau belanjakan
untuk ibubapa kita... Terasa bagaikan satu
penghargaan untuk mereka yang pernah ketika
dulu menjaga kita tanpa mengira dan berkira....

Kenapa sekarang ni kebanyakkan anak2 langsung
tak memperdulikan ibubapa mereka dan juga mengabai tanggungjawab mereka dengan mudah
sekali...??? Tak rasa bersalah ker dalam hidup
mereka... Umpama tiada makbapa, renung2 lah... :)

Hazzy Ishak said...

duit memang perlu
ramai jugak menghalalkan semua cara kerana duit

duit duit

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Hazzy Ishak...

Zaman sekarang ni duit dari sumber2 yang tak betul senang sahaja kita halalkan... Tanpa segan silu tu...

Langsung tak takut dari dicekup.... Dan manusia sekarang sambil lewa jer dalam hal2 ni... :)

Anonymous said...

btul2....
tu dpt beli ano hndset lollipop tue....
hehehee~

PS2 lgii....
wakakakakaa~

from daiazainal

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous....

Pasal ada projek tulah, kalau tak jangan harap abang nak belikan.... hehehe... Nak apa lagi lepas ni....???

Banyaklah engko punya beli lepas ni... :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...