Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

06 May 2011

Turn Aku Pulak Ganti Tugas Arwah Abah Aku...!!!


Aku sejak kecik lagi bila abah dan mak aku ajak ke majlis kenduri kahwin orang, memang liat... Sampai sekarang pun macam tu juga... Tapi sejak abah aku sakit dan tak dapat hadir ke majlis2 sebegini, tugasan tersebut terpaksalah aku yang lakukan.... 

Tak tahu kenapa..??? Kalau dilihat pada anak2 orang lain, berebut2 nak ke majlis kahwin sebegini... Mungkin boleh dapat makan lauk2 kenduri kot... Atau boleh dapat telor kenduri kot... Bagi aku semua benda2 ni aku tak hairan sangat.... Bagi aku makan kat rumah lagi sedap.... Dan mungkin aku ni jenis yang tak suka berada di dalam keadaan yang kelang kabut dan ramai umat manusia.... Sebab bila dilihat mereka2 ni bermacam2 ragam.... 


Tapi bila yang kahwin tu orang2 penting dan juga orang2 yang banyak berjasa dengan family aku, aku terpaksa akur.... Sebab mereka2 inilah juga tunjang dalam diri aku sepanjang aku membesar dan menjalani kehidupan aku selama ini... 

Kali ini satu majlis perkahwinan anak jiran aku dulu.... Majlis berlangsung di Bangsar, Kuala Lumpur... Mereka ni merupakan antara jiran2 pertama yang duduk di kawasan rumah aku... Aku membesar dengan mereka dan seperti adik beradik... Pengantin perempuannye tu adalah anak jiran aku... Nama pengantin perempuan tu adalah Nurfaizah Bt. Abdul Halil.... Aku panggil Iza atau nama timangannye Ijot (aku jer yang panggil dia macam tu)... Dulu masa kecik2, mak aku yang jaga mereka semasa mak dan bapanye pergi kerja... Sebab tulah kitaorang rapat dan dah macam adik beradik....


Orangnye kecik jer.... Kalau masuk pawagam mesti kena minta I/C.... Ingatkan budak2 sekolah.... Yang pengantin perempuan ni merupakan anak kedua dari 3 adik beradik....


Yang ni pulak adik pengantin perempuan... Amir namanye.... Amir ni tak sempat mak aku jaga sebab time dia lahir, mak dan bapanye dah berpindah ke Perak.... Tapi rapat juga sebab selalu datang rumah mak aku.... Abangnye seorang lagi tengah sibuk menyediakan makanan untuk Makan Beradap... Alaaaa, kalau korang baca entry2 aku terdahulu tentang piknik aku di Bagan Lalang, budak2 nilah antara ahli camping aku dulu... &




Turn aku untuk menepung tawar mempelai... Itu pun sebab bapanye suruh... Seperti biasa, aku ni jenis suka menyakat orang, maka ada sajerlah yang dikacau dek aku tengahari tu.... Seronok bila tengok budak2 yang dulunye aku kendong ke sana ke mari, sekarang ni dah pun berkahwin.... Terasa masa sangat cepat sekarang ni.....


Inilah kedua ibubapa pengantin perempuan dan juga merupakan jiran lama aku.... Dan aku sangat2 rapat dengan mereka.... Sebelah kiri tu aku panggil Acik Shida (bab masak memasak serah padanye...), sebelahnye pulak Acik Juli (adik bapa pengantin perempuan) dan yang segak berbaju melayu tu pulak adalah Pakcik Halil (bapa pengantin....)... Dulu mereka2 inilah yang banyak membantu dan menjaga aku semasa kecil... 

Apa2 pun buat Ijot,  SELAMAT PENGANTIN BARU.....


10 comments:

Khairul Onggon said...

Salam tuan tanah.. same lah kita ni.. Pasal kenduri2 ni mmg liat dari kecik lagi.. Tapi klu melibatkan org2 yg dekat dan penting, kena pergi gaklah hehehe... :)

pipoq said...

kalau masa bebudak dulu kalau tak kena paksa memang sama je, malas giler nak gi kenduri apa pun..

tapi sejak dah berkeluarga dan merasa hidup bermasyarakat ni, kena biasa2kan jugak la..

EB said...

Salam Bang,
Hehehe kirim salam Assalamualaikum ye kat Ijot... Hehehe selamat pengantin baru Ijot.. Yeah!!!
"Berkahwin bukan hanya sampai ke jinjang pelamin tapi biarlah sampai ke lampin.."

Unknown said...

abang muz..
lama ayu tak singgah sini

inilah saat abang lakukan demi kekeluargaan dan kejiranan..

selamat pengantin baru buat iza..

icee-yah said...

samalah..icee pun tak berapa suka mkn lauk kenduri..huhu

Chilabaey's Spot 2 said...

To: wa khairul onggon...

Waalaikumsalam en onggon... Wah ada geng... Hehehehehe.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Pipoq...

Betul tu, sejak kahwin saya dah mula menjinak2kan hati untuk menghadiri majlis kahwin... Kalau saudara atau kawan itu semestinye... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: EB...

Insyaallah kalau saya jumpa, saya sampaikan salam tersebut... Wah statement sampai ke lampin tu sangat2 simbolik tu... Hehehehe....

* Ada lagi ker orang pakai lampin...??? Hehehehe...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Citarasa Rinduan...

Ayu.... Takpe, masing2 banyak kerjakan...

Dah sampai masa untuk membalas semula jasa2 mereka selama ini...

Terima kasih dan selamat pengantin buat mempelai... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Icee-yah...

Kadang2 tu tak makan pun, cuma kita meraikan majlis buat pengantin... Rata2 majlis kahwin ni, lauk pauknye sama jer... Hehehehe... :)

* Icee esok buat lain sikit yer.... Buat western food ker... Hehehehehe.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...