Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

03 July 2012

Lama Tak Update, Aku Tengah Lesen Pilot Sekarang...


Lama tak update blog ni... Maaf yer semua... Sejak kebelakangan ni sibuk sikit dengan Lesen L Helicopter... Hehehehe... Belinye dah lama tapi trainingnye barulah semenjak 1-2 bulan ni... Naik berkapang heli tersimpan... Biasanye aku akan training di padang sebelah Masjid Shah Alam... Biasanye 2 orang jer...


Aku sekarang nia ada 6 buah heli... Jutaan ringgit ni... Padahal yang kocik2 yoo... Pada mulanye aku rasa mein heli senang jer seperti yang dijangkakan... Rupanye, Masyaallah payahnye... Nak take-off yang paling susah... Silap jer take-off dah sure crash terus... Dan kos memperbaiki agak mahal... Aduiii...


Yang ini kawan aku punya... Baru beli... Dan merupakan idaman dan target aku lepas aku dah lepas Lesen L ni... Harga memang membanggakan... Ini dari brand Align Trex 450 Sport... Harga dalam RM1400.00 tak termasuk Tranmitter (Remote Control)... Remote tambah lagi dalam RM400-700 sebuah... Nampak tak kos untuk satu heli... Itu belum lagi kalau terhempas..



Memang cantik heli dari Align ni dan performent dia memang tip top... Kalau nak buat aksi stunt (3D) memang best dan antara brand RC Helicopter termasyhur di dunia...


Semalam aku bawa lebih sikit heli aku untuk minta member aku ni tengokkan...


Nilah member Pilot aku untuk RC Helicopter ni... Irwan Simon... Dia juga selaku sifu aku yang banyak bagi tunjuk ajar... Dan merupakan member UiTM aku dulu satu kelas, tapi kiranye super senior aku...


Dah lepak sambil gelak2 tiba masanye untuk setup dan mulakan training... Semalam boleh pulak gigil pulak tangan masa nak control... Berpeluh tangan...


Tengah memasang training kit landing.... Untuk yang baru, ianye amat2 penting untuk mengurangkan risiko helicopter korang dari terbalik dan terhempas terus... Kurang2 rotor blade belakang yang patah... Aku ada satu heli lagi di rumah, dah hancur tahun lepas... Sebabnye aku tak pandai lagi control remote, sekali angin sampai terus tolak heli aku ke kiri... Settle, sejak tulah aku tak berani nak fly...


Member aku ni pun seronok ada kawan fly macam aku jugak... Banyak bagi tips untuk aku...


Dan padang yang aku selalu training ni takde orang, so agak secured untuk training heli sebab heli ni bukan untuk kanak2... Sangat2 merbahaya....


Sifu dah habis training, turn aku pulak... Tapi Alhamdulillah kali ni aku dah boleh hover pada ketinggian 10 kaki... Kalau tak cuma setakat sekaki jer... Takut.... Kena biasakan dengan remote dulu...  Untuk mahir aku rasa agak lama lagilah kot sebab training hari2 cuma seminggu 1-2 kali jer... Kalau dah mahir nanti bolehlah aku buat aksi2 seperti youtube di bawah ni...








Amacam, boleh buat macam ni...??? Insyaallah kena banyakkan latihan....


4 comments:

eMMe said...

kalo kat Putrajaya kat Persint 20, ade org main kapal terobang kontrol... sowang2 pun layan kan, ehehhee.... ni Bro plak... sanggup tu beli...walaupun harga beriban..

Unknown said...

kalau dah minat tu.. memang bersemangat bila berlatih.

Chilabaey's Spot said...

To: Emme...

Ada juga member kat sana... Diaorang ajak main tapi jauh sangatlah... Main kat Shah Alam jer.. Itu pun sebab ada member yang baru Lesen P... Saya Lesen L lagi...

Saya dah beli lama tapi mainnye baru start balik tahun ni... Hehehehe... Sejak terhempas sebiji, tu yang terus senyap tu... :)

Chilabaey's Spot said...

To: Man...

Betul... Semangat tu lain... Lagi2 bila dah boleh take-off... Hehehehe... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...