Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

05 June 2012

Trip Bandung : Lunch Hari Kedua... Warung Nasi AMPERA...


HARI KEDUA (SELASA 21 Mei 2012) :  Sebelum ke Airport Bandara Sastranegara Bandung untuk menghantar abang ipar aku balik KL... Kitaorang singgah makan tengahari di sebuah restoran iaitu restoran Warung Nasi Ampera... Restoran ini banyak cawangannye... Ini terletak di Kebon Kalapa Soekarno Hatta... 


Kat sini menyajikan salah satu masakan Indonesia... Kiranye nak makan lauk ala2 kampung lah ni... Ok juga dapat juga makan nasi... Wife aku laju jer nak bergambar di papan iklan restoran tersebut.. 


Nampak tak banyaknye hidangan tersebut... Ini baru 1/3 hidangan yang disajikan... Punyalah banyak... Dari yang digoreng hinggalah yang dipanggang... Ayam, itik, sotong, udang dan belut pun ada... Takdelah aku nak sentuh...


Bila kita dah ambik mana yang hendak kita makan, lauk2 tu kita beri pada staff restoran tersebut untuk dipanggang/dipanaskan balik... Bagus juga kaedah tersebut... Dah panas semula diaorang akan hantar ke meja kita... Takde pun tax bagai dikenakan... Kalau di Malaysia semuanye ditax tapi layan diri.. Tak hampeh namanye...


Ini hidangan aku untuk tengahari tu... Aku ambik udang bakar, sotong bakar, tempe dan pecal... pecal dia memang sedap giler...


Yang ini pulak hidangan wife dan mak aku.... Ikan bakar, ayam bakar, sotong bakar, sambal tempe dan pecal... Sambal belacannye superb...


Manakala nasinye dibalut di dalam daun pisang dan sebelum diberi kepada kita, mereka akan panaskan dulu nasi tersebut... Menarik bukan...


Ketua rombongan sedang menikmati Jus Mangga dan juga Ais Cendul... Cendul dia memang sedap giler... Takde tandingan... 



Nampak tak nasi putih yang dibalut dalam daun pisang... Time ni hidangan aku, wife dan mak aku belum sampai balik...


Setelah kenyang menikmati hidangan dan masakan Indonesia, kitaorang ke Airport Bandara Sastranegara Bandung untuk menghantar abang ipar aku balik ke KL... Kerja dia di Bandung dah selesai... Terpaksa bergegas balik...


Macam ni rupanye airport di sebelah siang... Maklumlah kitaorang sampai tengah malam... So tak nampak apa2 pun... Kecil jer airportnye...


Untuk Info / Tips kali ni :

1.   MAKAN - Makanlah di restoran2 yang mempunyai nama agak kita tahu akan kebersihan 
      penyediaan makanannye... Kalau di warung2 tu atas risiko diri kita sendiri... Aku tak galakkan... 
      Kita boleh bertanyakan pada pak supir sekiranye kita mahu...


2.   PASSPORT -  Bawa ke mana sahaja passport dan dokumen penting seperti tiket kapal terbang... 
      Jangan tinggalkan di hotel atau rumah tumpangan... Takut apa2 terjadi nanti payah...


3.   BEG GALAS BERKUNCI - Sediakan mangga kecil yang agak tahan kuatnye dan dikunci pada beg 
      galas yang dibawa semasa kita berjalan2... Ruangan yang berkunci inilah yang mana kita letakkan 
      dokumen2 penting... Tujuan berkunci ni supaya sekurang2nye orang susah untuk menyeluk masuk 
      ke dalam beg yang kita bawa...


Rasanye setakat ini sahaja yang boleh aku ceritakan... Lepas ini cerita tentang bershopping pulak yer... Mungkin ini yang korang tunggu sejak entry Percutian di Bandung ni kan.... Okaku janji lepas ni entry tempat shopping pulak yer... 








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...