Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

18 June 2012

Trip Bandung : Hari Akhir... Sempat Lagi Tukar Duit Rupiah Di GMC....


HARI KEEMPAT (23 Mei 2012) :  Hari terakhir di Bandung memang terasa sayu jer... Sebab dah beberapa hari di sana dan masih menimba pengalaman di negara serumpun kita tu... Sangat berbeza dengan kehidupan kita di Malaysia... 



Ini semasa hari terakhir di Hotel Guntur... Baru lepas sarapan dan dah nak check out terus... Senang sikit takyah nak patah2 balik lepas ni... Boleh jalan jauh sikit... Inilah dia Pak Supir aku semasa di sana iaitu Pak Aceng... Dan belakang tu anak beliau yang merupakan staff di Hotel Guntur ni... Tapi bahagian cafe... Pak supir ni memang sempoi jer orangnye... Tapi sangat mesra...


Sarapan dulu sebelum check out... 


Bersama anak buah sorang ni..... Hurmmm... 


Kebetulan semasa nak check out boleh pulak terjumpa orang Malaysia di hotel ni.. Yang bestnye dari Kampung Penchala jer orangnye... Dekat jer dengan rumah aku... Itu pun mak aku yang berborak semasa aku tengah buat check out di lobi.... Kecik jer dunia ni...



Selesai check out dan check semua barang2 yang nak dibawa, aku dengan wife sempat jugak singgah ke money changer di Bandung ni... Tukar duit lagi takut tak cukup untuk bayar apa2 di airport nanti... Malas nak pakai kad kredit... Bila dah tukar tu mulalah otak pikir macam2 lagi nak beli...

Kat sini money changer dia besar betul macam bank kita di Malaysia... Cara operasi sama macam bank... Aku rasa di Malaysia takde sebesar ini... Kalau korang nak tukar matawang kalau semasa di sana, aku rekomen di GMC ni... Sebab nilai matawang dia terkawal... Tak seperti money changer yang kecik2 tu, diaorang main duit lebih... Pernah aku tanya sekali kat tempat lain, Rp1Juta = RM500... Giler ker aper...??? Padahal baru RM340 jer time tu... 


Ini merupakan kedai makan di sebelah money changer tersebut... Warung Sosis... Sosis tu sama dengan Sosej @ Hotdog kalau bahasa kita... Kedai ni sangat2 bersih... Macam aku katakan, warga Bandung ni sangat2 kreatif dalam membuat dan menyediakan hidangan makanan untuk menarik orang ramai membeli...

So lepas ni, time to shopping lagi... Mentang2 flight lewat petang... 



2 comments:

Anonymous said...

salam wbt bro, mahal ke upah pak supir di sana? boleh bagi contact pak supir tu? next year Insyaallah pergi ke bandung...

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Waalaikumsalam... Harga seharian supirnye mungkin standart kot range dalam RP500,000-700,000... Kalau pandai cari mungkin dapat lebih murah lagi...

Pak Aceng : 081322333892 @ 081802001815

Boleh kautim lagi.. Try call yer... Pak supir ni agak defensive dan menjaga kita dgn baik... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...