Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

21 June 2009

Si Puteh Ku Sakit....

Kereta kesayangan aku..... Umur dah 14 tahun......
Hari Sabtu 20 Jun 2009..... Dah seminggu Si Puteh aku kurang sihat..... bila belok stering ke kanan lengannye berbunyi..... bunyi macam besi..... mula2 tu sikit je bunyinye... sampai semalam makin kuat walau pun aku membelok dengan perlahan.... Dah sahlah Drive Shaft dia kena ganti.... semalam aku call bengkel tanya tentang tu.... dia kata bengkel free hari Sabtu tu... ok... aku datang pagilah aku kata..... Dia siapkan barang2 untuk ganti esoknye.... Alamak duit lagi....

Bengkel ni aku suka sebab budak ni muda lagi tapi banyak pengalaman tentang kereta.... Lagi satu yang aku suka sebab dia ni tak macam bengkel2 lain, bila ada yang rosak dia akan cakap benda tu je yang perlu diganti..... kalau bengkel2 lain terutamanye bengkel cina, macam2 benda lain lagi dia akan suruh tukar.... Tapi kalau kat sini dia akan bagitahu apa yang rosak je.... dan dia ni tak berkira....

Ini dia Drive Shaft yang baru ditukarkan dengan yang baru..... Berkilat lagi..... Lepas ni hitamlah....

Haa tu dia, pemasangan sedang dibuat....

Aku diperkenalkan di bengkel ni sejak tahun 2005 lagi.... sejak kereta aku hilang kena curi dulu.... Time tu aku pakai kereta Toyota Avanza..... lepas hilang tu, aku terpaksa bergantung harap dengan kereta kancil aku ni... So, terpaksalah repair apa yang patut untuk digunakan sepenuhnye.... kalau dulu buat2 second car je..... buat2 pergi pasar..... jalan2 dekat je.... Tu pun diperkenalkan oleh seorang brother yang jual kelapa di Kampung Penchala ni.... Nanti aku buat entry tentang brother kelapa tu.....

Mamat ni buat kerja teliti betul..... cermat secermat2nye.... itu yang aku suka....

Lepas je siap pasang, aku dengan mamat ni keluar test.... Nama mamat ni Saiful.... hari aku ada janji dengan Saiful untuk tolong dia ke kedai spare part ambil barang.... dan lepas tu dia nak ke kedai potong untuk dimasukkan ke dalam kereta aku bagi power sikit..... Bagus juga.... jadi aku tahulah kat mana kedai potong yang bagus..... Aku nak cari hon baru je untuk kereta aku.... cari yang power sikit bunyinye.... tahulah kalau hon kancil macamana..... buat menyampah je orang dengan.....

Pukul 2.00 petang baru aku selesai dan balik balik ke bengkel..... Tapi ada satu lagi benda yang aku belum buat.... Buat alignment tayar sebab kalau tukar drive shaft mesti kena alignment kalau tak kereta bergerak tak tentu arah..... aku minta Saiful hantarkan ke kedai tayar dan sebelum tu dia hantar aku balik ke rumah.... nanti kalau dah siap, dia akan hantar kat rumah aku..... itu yang bestnye dengan dia.... ada service penghantaran lagi..... pernah sekali tu, 2 tahun lepas kereta aku ni breakdown.... itu pun pasal drive shaft juga... pecah.... dan tersadai tepi jalan kat area Damansara, call dia bagi tahu kereta rosak.... cepat je dia datang dan repair..... dia repair tepi jalan tu juga..... pasal dah biasa buat sekejap je siap..... yang penting bayarannye je..... tak kisahlah janji cepat siap.... Petang ni adik aku ajak ke Ulu Yam picnic..... Entah, nak pergi ke tidak...????

4 comments:

NORAIN RAMLI / MEM AIEN said...

masuk blog kne la mamat tuh bekerja dng sewajarnye hehe...
kalo si tayar empat rosak mmg mkn mnyk uit kan wuwu...

Chilabaey's Spot 2 said...

Tu nasib baik kereta yang kecik, kurang sikit kosnye..... :)

Wawa_Nadwa said...

si puteh nk bermanje tuh.
relaks aar.
=P

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Wawa_Nadwa....

Betullah cakap awak, dia nak bermanja2lah tu sampai sakit2.... tu yang saya bawa pergi jumpa doktor tu... Lepas tu saya hantar pergi spa kasi bersih satu badan (luar dan dalam).... nak cari teman tak sempat dah nak berpisah jauh tak lama lagi.... ye tak Wawa_Nadwa.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...